קוראים מוזמנים לכתוב תגובות והגיגים בעקבות קריאת הספר ובכלל.
Comments
נאוה ומייק אפשטיין
הסיפור כתוב בצורה מרתקת ונוגעת ללב, ובשפה יפה וזורמת. מדהים איך בעזרת אגדה עלילתית מרגשת על ענק וגמדה,
אתה מתאר בעצם תהליכי גדילה פיזית ונפשית.
קראתי אותו שלוש פעמים, והפנמתי רק חלק מהתובנות המופיעות ברבדים השונים של הסיפור.
חוויתי העצמה אישית גדולה.
מאחר שזהו בעצם ספר המתאים לכל הגילאים,
ומאחר שבכל אחד מאתנו יש גם ענק וגם גמד,
כדאי לחשוף אותו לכמה שיותר ילדים ומבוגרים,
כדי להחדיר, בין היתר, את המודעות שיש לטפח את הענק שבנו.
בנוסף, הספר עשוי בצורה מאד אסתטית ומוקפדת,
עם שימת לב רבה לפרטים:
הפסלים על גב הספר, הצבעים, האיורים, פונט האותיות וגימור העמודים.
יישר כח נאוה ומייק אפשטיין
החוייה הראשונה שיש , הוא מפגש מאד קרוב … .. כל כך אישי ואינטימי, וחושף.
הסיפור הוא סיפור מסע, חלומי ומציאותי. האיורים מאד מוסיפים לתחושה של ערפילים ושל צילום-כמו-תיעוד.
הספר נותן תחושה אישית ואוניברסלית, על מאבקים, נכות, ולהיות אח של ילד חריג.
על כל התחנות במסע, שהופכות את הילד לחולם , משנה עולמות, ואולי גם פסיכולוג.
ניכר שהספר נכתב בדם לב הכותב , וכל משפט בו מדוייק ומוקפד ולפעמים קורץ ומזמין לחשוב על כוונות נוספות. בכלל, הפסיכולוגים הקלאסיים לא כל כך פוטוגנים בסיפור,.לעומת חוכמה עתיקה או טיפול מכבד מאמין ודיאלוגי.
הייתה לי תחושה חזקה, בקריאה חוזרת , שזהו ספר שיכול ללמד כל כך הרבה, על הילד, הנכות, הדינמיקה, העוצמות , השכבות המתגלות בתהליך טיפולי מסוג כלשהו.
הספר מתאים לקריאה ולימוד לנוער, ולסטודנטים צעירים, וגם לשמש כרפרנס, להשתמש בו בטיפול כחומר עבודה. כל מי שקרא את הספר סביבי חשב על כך גם. אילנה שירי – פסיכולוגית קלינית
היום קיבלתי מתנה ספר "הענק והגמדה". ספרו של ד"ר דב ינאי.
קראתי אותו בשקיקה ולא יכולתי לנח לרגע.
מדובר בספר קצר אשר קריאתו מהירה, אולם המתח, ההתפתחות, העוצמה והרגשות שסוחפות במהלך הספר עצמו הינן דבר שראוי לכל ציון והערכה.
אין ספק שזהו אחד הספרים המרתקים והמיוחדים ביותר שקראתי. איריס אבידן – גישור ותיקשורת
דוב היקר,
הופתעתי ושמחתי כשבחרת לחלוק איתי את הספר המאד אישי שחצבו מילותיך. לא קל לכל אחד מאיתנו להתקרב ולהישיר מבט לעצמו. עשית זאת, עוד איתגור של יושרה וישירות. הספר "הענק והגמדה" מתייחס למערכת יחסים מיוחדת בין אחות ואח כמציאות היררכית מקובעת. היא על כתפיו, ואין חלופה אחרת מתקבלת על הדעת. עד שנפתח "האחר השלישי"- מרחב השיח הפנימי, שמתוכו צצים ועולים שדים דחויים. לפתע ההיררכיה נחרצת פחות, ואילו למידה מחדש של הקשר בין האחות והאח מקבלת עדיפות, ונבנית חלופה שיש בה הדדיות. כבר אפשר לראות האחת את השני, ולהיפך.
אני מודה לך מקרב לב על ההזדמנות לקרוא את הספר המרגש והנוגע שכתבת,
בידידות רבה,
מישאל
הענק והגמדה / ד"ר דב ינאי
אגדה שובת לב למבוגרים בנושא העצמה אישית ומסע פנימי
הספר מספר על משא ומסע להעצמה אישית. העלילה מרגשת, סוחפת ונכנסת היישר ללב. זהו ספר שנע בין המציאות לעולם המעשיות וצובר רווחים משניהם.
הסיפור, דרך כתיבתו הישירה והתמה, חוצה את גבולות המרחב האישי הפרטי ומאפשר לכל קורא להתבונן בענק ובגמד שבו, בחולשות ובעוצמות, בעיניים של מבוגר וילד כאחד. הספר מסרב ללכת בתלם זה או אחר של ז'אנר קיים והוא מהלך על קו התפר בין אגדת ילדים מתקתקה ומאוירת, למדריך רוחני ולאוטוביוגרפיה נוקבת וכואבת. טשטוש זה מאפשר לקורא להתמסר לסיפור מבלי לשפוט אותו ואת עצמו בתוכו, אלא לחוות את המסע בכל עוצמתו.
משמעויות היחסים בין הענק לגמדה פורסות תהליכי גדילה והרחבת מודעות. המסע לגידול הענק שבך הוא המסע של כולנו, והוא מצריך התחברות לכאב ולחולשה אך גם לתמימות ולאופטימיות:
המסר העיקרי בסיפור: "גדל את הענק שבך.." מעלה שאלות מהותיות שנוגעות בכולנו כפרטים וכחברה: האם ניתן להיות ענק ללא גמדים מסביבך? האם היכולת שלנו להרגיש גדולים ויכולים, מותנית לעד, באדם שכנגד? מהו הסוד לעוצמה אוטנטית ואינסופית אשר תלויה אך ורק ביכולת שלה להתקיים ולצמוח בתוכך? וכמו בכל סיפור אגדה, האם יש דרך בה לכל הגיבורים בסיפור יש הזדמנות לסוף טוב עד עצם היום הבא?
ד"ר דב ינאי מומחה ועתידן בעל שם עולמי בתחום המשאב האנושי, אבחון ופיתוח. יועץ בכיר להנהלות ויחידים בארץ ובעולם.
הסיפור האישי, מששמעתי אותו מפי דב במסגרת עבודה משותפת, נגע ללבי והותיר שם נקיפה של עצב ושל חמלה. אחר כך קיבלתי לעיון את הטקסט הספרותי בצורתו הראשונית, ונפעמתי: מעשייה פנטסטית, מעין מסע חניכה פנימי-נפשי, שנקראה על ידי בסקרנות ובשטף לאורך כל המעקשים שבדרכו של ה"ענק", המעברים בין החוץ לפנים, בין הגלוי לסמוי, האני והאחר, הבדוי והאמתי – עד לסיומו. שמחתי להיות שותפה ולו מינורית, לספר מרגש זה, שהכֵּנוּת החושפנית והכואבת המובילה אותו, ביחד עם הנכונות להתבונן באומץ באמיתות הנגלות ולפעול דרכן, מאפשרת שינוי של אמת.
"הענק והגמדה" מאת ד"ר דב ינאי, הוא אגדה אנושית שובת לב למבוגרים, על משא ומסע להעצמה אישית. העלילה מרגשת, סוחפת ונכנסת היישר ללב. זהו ספר שנע בין המציאות לעולם המעשיות וצובר רווחים משניהם.
הסיפור, דרך כתיבתו הישירה והתמה, חוצה את גבולות המרחב האישי הפרטי ומאפשר לכל קורא להתבונן בענק ובגמד שבו, בחולשות ובעוצמות, בעיניים של מבוגר וילד כאחד. הספר מסרב ללכת בתלם זה או אחר של ג'אנר קיים והוא מהלך על קוו התפר בין אגדת ילדים מתקתקה ומאוירת, למדריך רוחני ולאוטוביוגרפיה נוקבת וכואבת. טשטוש זה מאפשר לקורא להתמסר לסיפור מבלי לשפוט אותו ואת עצמו בתוכו, אלא לחוות את המסע במלוא עוצמתו. ליזי הרשטט – תולעת ספרים
…..מה שניקר בי כל הזמן ….הוא המשפט "הייתה לי אחות כזאת". משפט שממש חרך לי את המוח כל אימת שנזכרתי בו. …
לאור משפט זה, .. ישבתי וקראתי את הספר שוב. המשפט ההוא הבהב לי כל הזמן כמורה דרך.
אני חושב שעכשיו הבנתי הכול. הבנתי את המשל ואת הנמשל. גם יכולתי לחוש יותר אמפתיה אל ה'ענק', אולי גם אל ה'גמדה'. הבנתי – או אני חושב שהבנתי — את הרקע, את התהליך, אפילו את הדוב ואת החכם מכל אדם. הבנתי את הענק שלא היה ענק ואת הקשר הסימביוטי בינו לבין הגמדה, ….. אני רוצה לאחל הצלחה לספר. …יהודה אטלס
הספר נקרא בנשימה אחת, מחבר את הקורא עם ה"ענק" וה"גמד" הנמצאים בתוכו ובדרך מרתקת ומקורית נותן זכות קיום לשניהם. צפי גלעד ועמוס צור , מחברי רב המכר " סוד הקשר הזוגי".
,,,,הסיפור מרגש ביותר. הוא כתוב בצורה לירית, פשוטה כביכול אך למעשה מלא עומק ואומץ בלתי רגילים. שנינו קראנו אותו בנשימה עצורה. זה הישג יוצא דופן, ….. פרופ' איתן קולברג ובת שבע . ירושלים
ביקורת- לקטורה
אגדה שובת לב למבוגרים, עם סיפור עלילתי סוחף.
הנושא של העצמה אישית על חשבון חולשתו של האחר.
היכולת להרגיש ענק וגדול רק ליד הקטן, הגמד והחלש מקבלת בטקסט משמעות נוספת.
איחוד כוחות, יחסים סימביוטיים "בזכותה אתה ענק".
הטקסט מטופל בצורה מעודנת ומעניינת ….
…ישנם משפטים בספר היכולים להיות מנטרות קבועות בשיחות מתבגרים וציטוטים נבחרים .
ובליווי איורים מתאימים הספר יכול להפוך לקלסיקה אמתית.
הי דב,
קראתי עתה את הסיפור… .. מקסים. נוגע ללב. מעורר מחשבה.
בהינתן מספר פרשנויות אפשריות : הגמדה כדמות חיצונית או פנימית, המקורות הפסיכוגנטיים ליצירתה אצל הענק,
הליך הריפוי של החכם והליכים אחרים אפשריים כמו אינטגרציה…. מחר אתן לבתי לקרוא……. אורי
לדוב'…. קראתי עכשיו את האגדה על הענק והגמדה
ואני רוצה להביע בפניך את הערכתי והתרגשותי תוך כדי ואחרי קריאתו.
קראתי אותו עם אחי, בקול רם, כשאני עוצרת פעם בפעם, לחשוב, להבין פשט ודרש.
אין לי ספק שיש שם, מעבר לכמה שעלו בי, עוד משמעויות שלא עלו בדעתי או רגשותי.
שאפו! ….. נורית
לנשום – מאת שז
על "הענק והגמדה", דב ינאי, הוצאת אוריון
גילוי נאות: במידה מסוימת הייתי שותפה להתעברותו של ספר זה, כשליוויתי את דב בתהליכי כתיבה שקדמו והובילו לכתיבתו.
עם זאת, את הספר קראתי לראשונה כאחד הקוראים, כאשר הגיע אלי לאחר יציאתו לאור.
כותרתו, "הענק והגמדה", עוררה בי מייד אסוציאציה מקוממת ליחסי שליטה גברית-נשית.
אולם כבר בפסקה הראשונה התבדיתי: מדובר באח ואחות – כלומר, בשני אנשים שהם בגובה העיניים (גם אם לא פיזית).
למרות שכבר בפסקה הראשונה מוצהר כי הסיפור "איננו אגדה", קראתי אותו בנשימה מרותקת אחת, כפי שקראתי אגדות בימי ילדותי.
מהר מאוד גיליתי שאכן קיימים בספר מאפיינים של אגדה: גיבור הנאבק בגורלו, חותר לשינוי ועובר תהליך שסיומו הוא "הפי אנד" (בספר זה – "הפי אנד" יחסי).
אולם, להבדיל מאגדות ילדים, כאן ברור מאוד שהענק הוא ענק רק כמטאפורה, וגם הגמדה איננה בהכרח גמדה.
גם התהליך שהגיבור עובר כאן איננו תהליך חיצוני. הוא אינו נלחם בדרקונים יורקי- אש כדי לפלס את דרכו אל האוצר.
המאבק שלו הוא פנימי – להצליח לעבור בעד החומה הפנימית החוצצת בינו לבין רגשותיו האמיתיים, ולהצליח להתוודע ולהכיל גם את רגשותיה האמיתיים של אחותו הגמדה.
כמנחת סדנאות כתיבה וככותבת בעצמי אני יודעת עד כמה קשה לנו לעבור שינוי פנימי אמיתי, כמה ממושכת ותובענית היא הדרך להסרת המסיכות והפסאדה – קודם כל בפני עצמנו, ובוודאי שבפני העולם.
הספר הזה, בעיניי, הוא תעודת ניצחון ליכולת האנושית להגיע לשינוי באמצעות חקירה פנימית אמיצה.
שינוי שאולי מאפשר לנו לחיות רק ב"אושר יחסי", ולא באושר האולטימטיבי שבאגדות,
אבל שינוי כזה שמאפשר לנו לחיות חיים שלמים יותר, כשאנו מכירים ומקבלים את חלקינו הסמויים.
שינוי שמאפשר לנו לנשום.
ההרצאה מהשקת הספר – דורית הופ – חוקרת קו התפר בין פסיכולוגיה לספרות.
"הענק והגמדה"
כמו סיפור טוב כל פעם שקוראים אותו מגלים עוד משמעות .
השם סיקרן אותי- כמו אגדה – לאיזה טריטוריה שייך :אגדה /הגדה – מגיע מהשורש ה.ג.ד – סיפור שמספרים בקול רם .
אגדה מתייחסת להיסטוריה , יש גיבור היסטורי קיים והאגדה מספרת את מעלליו.
אגדה מפארת ומהללת אבל יש גרעין קיים , יש הסבר למעשים העל טבעיים – ניסים .
הסיפור הזה הוא לא אגדה , אין גיבור היסטורי , אין זמן מדויק .
יש מקום מדוייק – ישראל אבל יכל להיכתב גם על כל מקום .
יותר מתאים לקרוא לזה מעשייה – סיפור שלא התרחש , אין לו זמן ומקום , הגיבורים ללא שם "סנדלר" "תופרת" והעלילה היא בלתי אפשרית – פנטסיה.
הספר מאגד את 2 התחומים : אגדה – לא גיבור אבל בכל זאת גיבור . קוראים בו גם דברים מציאותיים וגם דברים בלתי מציאותיים – לדבר עם חיית טוטם.
יוצר עולם של פנטזיה ומציאות – אגדה ומעשייה – בדיוק כמו בהרצאה של אורניה שדב הוא גם ככה וגם ככה .
מבנה של מעשיה מתחיל במשהו שהתקלקל , העדר בסיס , מתחיל ממצוקה.
אחר יוצא למסע שמנתק אותו מהמקום שלו ששם יכול להתחיל תהליך של מילוי החסר , להתחיל להכיר בחולשות וכיצד לפתור את הבעיה .
הפתיחה " כמו אגדה … היו היו פעם.." פתיחה מבלבלת. היו היו– פתיחה של מעשייה ושוללים את האגדה , נוצר משהו מערער את הקרקע .
הענק לא ענק , והגמדה גמדה – הכוונה במציאות ?? זה לא מסביר , זה בסימן שאלה .
ואז מתואר מצב המצוקה של האח והאחות שהולכים ברחוב ואנשים מעירים להם ונועצים מבט, נוצר אי נחת , איך מתבוננים בשונה , מה זה עושה לאח ולאחות , משאיר סימני שאלה .
משהו מתפתח להיות ענק ואחכ משהו שחוזר למימדים טבעיים.שינוי גובה – כמו עליזה בארץ הפלאות
הסיפור מסתיים בויתור על הענקות לטובת פרופורציה אנושית .מראה שמנמיכה את קומתו והוא יכול להכנס לנפשו פנימה ולראות דברים שלא הסתכל עליהם .
כשהמסעות מסתיימים , המסע הפנימי והחיצוני הוא מרגיש שפחות כואב לו להחזיק את הגמדה .
נאוה ומייק אפשטיין
הסיפור כתוב בצורה מרתקת ונוגעת ללב, ובשפה יפה וזורמת.
מדהים איך בעזרת אגדה עלילתית מרגשת על ענק וגמדה,
אתה מתאר בעצם תהליכי גדילה פיזית ונפשית.
קראתי אותו שלוש פעמים, והפנמתי רק חלק מהתובנות המופיעות ברבדים השונים של הסיפור.
חוויתי העצמה אישית גדולה.
מאחר שזהו בעצם ספר המתאים לכל הגילאים,
ומאחר שבכל אחד מאתנו יש גם ענק וגם גמד,
כדאי לחשוף אותו לכמה שיותר ילדים ומבוגרים,
כדי להחדיר, בין היתר, את המודעות שיש לטפח את הענק שבנו.
בנוסף, הספר עשוי בצורה מאד אסתטית ומוקפדת,
עם שימת לב רבה לפרטים:
הפסלים על גב הספר, הצבעים, האיורים, פונט האותיות וגימור העמודים.
יישר כח
נאוה ומייק אפשטיין
אילנה שירי
החוייה הראשונה שיש , הוא מפגש מאד קרוב … .. כל כך אישי ואינטימי, וחושף.
הסיפור הוא סיפור מסע, חלומי ומציאותי. האיורים מאד מוסיפים לתחושה של ערפילים ושל צילום-כמו-תיעוד.
הספר נותן תחושה אישית ואוניברסלית, על מאבקים, נכות, ולהיות אח של ילד חריג.
על כל התחנות במסע, שהופכות את הילד לחולם , משנה עולמות, ואולי גם פסיכולוג.
ניכר שהספר נכתב בדם לב הכותב , וכל משפט בו מדוייק ומוקפד ולפעמים קורץ ומזמין לחשוב על כוונות נוספות. בכלל, הפסיכולוגים הקלאסיים לא כל כך פוטוגנים בסיפור,.לעומת חוכמה עתיקה או טיפול מכבד מאמין ודיאלוגי.
הייתה לי תחושה חזקה, בקריאה חוזרת , שזהו ספר שיכול ללמד כל כך הרבה, על הילד, הנכות, הדינמיקה, העוצמות , השכבות המתגלות בתהליך טיפולי מסוג כלשהו.
הספר מתאים לקריאה ולימוד לנוער, ולסטודנטים צעירים, וגם לשמש כרפרנס, להשתמש בו בטיפול כחומר עבודה. כל מי שקרא את הספר סביבי חשב על כך גם.
אילנה שירי – פסיכולוגית קלינית
איריס אבידן
היום קיבלתי מתנה ספר "הענק והגמדה". ספרו של ד"ר דב ינאי.
קראתי אותו בשקיקה ולא יכולתי לנח לרגע.
מדובר בספר קצר אשר קריאתו מהירה, אולם המתח, ההתפתחות, העוצמה והרגשות שסוחפות במהלך הספר עצמו הינן דבר שראוי לכל ציון והערכה.
אין ספק שזהו אחד הספרים המרתקים והמיוחדים ביותר שקראתי. איריס אבידן – גישור ותיקשורת
mishael chirurg
דוב היקר,
הופתעתי ושמחתי כשבחרת לחלוק איתי את הספר המאד אישי שחצבו מילותיך. לא קל לכל אחד מאיתנו להתקרב ולהישיר מבט לעצמו. עשית זאת, עוד איתגור של יושרה וישירות. הספר "הענק והגמדה" מתייחס למערכת יחסים מיוחדת בין אחות ואח כמציאות היררכית מקובעת. היא על כתפיו, ואין חלופה אחרת מתקבלת על הדעת. עד שנפתח "האחר השלישי"- מרחב השיח הפנימי, שמתוכו צצים ועולים שדים דחויים. לפתע ההיררכיה נחרצת פחות, ואילו למידה מחדש של הקשר בין האחות והאח מקבלת עדיפות, ונבנית חלופה שיש בה הדדיות. כבר אפשר לראות האחת את השני, ולהיפך.
אני מודה לך מקרב לב על ההזדמנות לקרוא את הספר המרגש והנוגע שכתבת,
בידידות רבה,
מישאל
ערב ערב באילת
הענק והגמדה / ד"ר דב ינאי
אגדה שובת לב למבוגרים בנושא העצמה אישית ומסע פנימי
הספר מספר על משא ומסע להעצמה אישית. העלילה מרגשת, סוחפת ונכנסת היישר ללב. זהו ספר שנע בין המציאות לעולם המעשיות וצובר רווחים משניהם.
הסיפור, דרך כתיבתו הישירה והתמה, חוצה את גבולות המרחב האישי הפרטי ומאפשר לכל קורא להתבונן בענק ובגמד שבו, בחולשות ובעוצמות, בעיניים של מבוגר וילד כאחד. הספר מסרב ללכת בתלם זה או אחר של ז'אנר קיים והוא מהלך על קו התפר בין אגדת ילדים מתקתקה ומאוירת, למדריך רוחני ולאוטוביוגרפיה נוקבת וכואבת. טשטוש זה מאפשר לקורא להתמסר לסיפור מבלי לשפוט אותו ואת עצמו בתוכו, אלא לחוות את המסע בכל עוצמתו.
משמעויות היחסים בין הענק לגמדה פורסות תהליכי גדילה והרחבת מודעות. המסע לגידול הענק שבך הוא המסע של כולנו, והוא מצריך התחברות לכאב ולחולשה אך גם לתמימות ולאופטימיות:
המסר העיקרי בסיפור: "גדל את הענק שבך.." מעלה שאלות מהותיות שנוגעות בכולנו כפרטים וכחברה: האם ניתן להיות ענק ללא גמדים מסביבך? האם היכולת שלנו להרגיש גדולים ויכולים, מותנית לעד, באדם שכנגד? מהו הסוד לעוצמה אוטנטית ואינסופית אשר תלויה אך ורק ביכולת שלה להתקיים ולצמוח בתוכך? וכמו בכל סיפור אגדה, האם יש דרך בה לכל הגיבורים בסיפור יש הזדמנות לסוף טוב עד עצם היום הבא?
ד"ר דב ינאי מומחה ועתידן בעל שם עולמי בתחום המשאב האנושי, אבחון ופיתוח. יועץ בכיר להנהלות ויחידים בארץ ובעולם.
סיגל אשל
הסיפור האישי, מששמעתי אותו מפי דב במסגרת עבודה משותפת, נגע ללבי והותיר שם נקיפה של עצב ושל חמלה. אחר כך קיבלתי לעיון את הטקסט הספרותי בצורתו הראשונית, ונפעמתי: מעשייה פנטסטית, מעין מסע חניכה פנימי-נפשי, שנקראה על ידי בסקרנות ובשטף לאורך כל המעקשים שבדרכו של ה"ענק", המעברים בין החוץ לפנים, בין הגלוי לסמוי, האני והאחר, הבדוי והאמתי – עד לסיומו. שמחתי להיות שותפה ולו מינורית, לספר מרגש זה, שהכֵּנוּת החושפנית והכואבת המובילה אותו, ביחד עם הנכונות להתבונן באומץ באמיתות הנגלות ולפעול דרכן, מאפשרת שינוי של אמת.
סיגל אשל, כותבת ועורכת.
ליזי הרשטט
תולעת ספרים – ליזי הרשטט
"הענק והגמדה" מאת ד"ר דב ינאי, הוא אגדה אנושית שובת לב למבוגרים, על משא ומסע להעצמה אישית. העלילה מרגשת, סוחפת ונכנסת היישר ללב. זהו ספר שנע בין המציאות לעולם המעשיות וצובר רווחים משניהם.
הסיפור, דרך כתיבתו הישירה והתמה, חוצה את גבולות המרחב האישי הפרטי ומאפשר לכל קורא להתבונן בענק ובגמד שבו, בחולשות ובעוצמות, בעיניים של מבוגר וילד כאחד. הספר מסרב ללכת בתלם זה או אחר של ג'אנר קיים והוא מהלך על קוו התפר בין אגדת ילדים מתקתקה ומאוירת, למדריך רוחני ולאוטוביוגרפיה נוקבת וכואבת. טשטוש זה מאפשר לקורא להתמסר לסיפור מבלי לשפוט אותו ואת עצמו בתוכו, אלא לחוות את המסע במלוא עוצמתו.
ליזי הרשטט – תולעת ספרים
יהודה אטלס
…..מה שניקר בי כל הזמן ….הוא המשפט "הייתה לי אחות כזאת". משפט שממש חרך לי את המוח כל אימת שנזכרתי בו. …
לאור משפט זה, .. ישבתי וקראתי את הספר שוב. המשפט ההוא הבהב לי כל הזמן כמורה דרך.
אני חושב שעכשיו הבנתי הכול. הבנתי את המשל ואת הנמשל. גם יכולתי לחוש יותר אמפתיה אל ה'ענק', אולי גם אל ה'גמדה'. הבנתי – או אני חושב שהבנתי — את הרקע, את התהליך, אפילו את הדוב ואת החכם מכל אדם. הבנתי את הענק שלא היה ענק ואת הקשר הסימביוטי בינו לבין הגמדה, ….. אני רוצה לאחל הצלחה לספר. …יהודה אטלס
צפי גלעד ועמוס צור
הספר נקרא בנשימה אחת, מחבר את הקורא עם ה"ענק" וה"גמד" הנמצאים בתוכו ובדרך מרתקת ומקורית נותן זכות קיום לשניהם.
צפי גלעד ועמוס צור , מחברי רב המכר " סוד הקשר הזוגי".
פרופ' איתן קולברג ובת-שבע
,,,,הסיפור מרגש ביותר. הוא כתוב בצורה לירית, פשוטה כביכול אך למעשה מלא עומק ואומץ בלתי רגילים. שנינו קראנו אותו בנשימה עצורה. זה הישג יוצא דופן, ….. פרופ' איתן קולברג ובת שבע . ירושלים
הוצאת אוריון
ביקורת- לקטורה
אגדה שובת לב למבוגרים, עם סיפור עלילתי סוחף.
הנושא של העצמה אישית על חשבון חולשתו של האחר.
היכולת להרגיש ענק וגדול רק ליד הקטן, הגמד והחלש מקבלת בטקסט משמעות נוספת.
איחוד כוחות, יחסים סימביוטיים "בזכותה אתה ענק".
הטקסט מטופל בצורה מעודנת ומעניינת ….
…ישנם משפטים בספר היכולים להיות מנטרות קבועות בשיחות מתבגרים וציטוטים נבחרים .
ובליווי איורים מתאימים הספר יכול להפוך לקלסיקה אמתית.
אורי ורדינון
הי דב,
קראתי עתה את הסיפור… .. מקסים. נוגע ללב. מעורר מחשבה.
בהינתן מספר פרשנויות אפשריות : הגמדה כדמות חיצונית או פנימית, המקורות הפסיכוגנטיים ליצירתה אצל הענק,
הליך הריפוי של החכם והליכים אחרים אפשריים כמו אינטגרציה…. מחר אתן לבתי לקרוא……. אורי
טל סנדר - כתר פלסטיק
סיימתי עכשיו להקריא לאישתי את ספרך " הענק והגמדה"
מאוד נהיינו, בטח נקרא שוב, לעמוד על כל המשמעויות החבויות בנמשל!!
נורית שניר - כפר ורדים
לדוב'…. קראתי עכשיו את האגדה על הענק והגמדה
ואני רוצה להביע בפניך את הערכתי והתרגשותי תוך כדי ואחרי קריאתו.
קראתי אותו עם אחי, בקול רם, כשאני עוצרת פעם בפעם, לחשוב, להבין פשט ודרש.
אין לי ספק שיש שם, מעבר לכמה שעלו בי, עוד משמעויות שלא עלו בדעתי או רגשותי.
שאפו! ….. נורית
ש.ז - המשוררת
לנשום – מאת שז
על "הענק והגמדה", דב ינאי, הוצאת אוריון
גילוי נאות: במידה מסוימת הייתי שותפה להתעברותו של ספר זה, כשליוויתי את דב בתהליכי כתיבה שקדמו והובילו לכתיבתו.
עם זאת, את הספר קראתי לראשונה כאחד הקוראים, כאשר הגיע אלי לאחר יציאתו לאור.
כותרתו, "הענק והגמדה", עוררה בי מייד אסוציאציה מקוממת ליחסי שליטה גברית-נשית.
אולם כבר בפסקה הראשונה התבדיתי: מדובר באח ואחות – כלומר, בשני אנשים שהם בגובה העיניים (גם אם לא פיזית).
למרות שכבר בפסקה הראשונה מוצהר כי הסיפור "איננו אגדה", קראתי אותו בנשימה מרותקת אחת, כפי שקראתי אגדות בימי ילדותי.
מהר מאוד גיליתי שאכן קיימים בספר מאפיינים של אגדה: גיבור הנאבק בגורלו, חותר לשינוי ועובר תהליך שסיומו הוא "הפי אנד" (בספר זה – "הפי אנד" יחסי).
אולם, להבדיל מאגדות ילדים, כאן ברור מאוד שהענק הוא ענק רק כמטאפורה, וגם הגמדה איננה בהכרח גמדה.
גם התהליך שהגיבור עובר כאן איננו תהליך חיצוני. הוא אינו נלחם בדרקונים יורקי- אש כדי לפלס את דרכו אל האוצר.
המאבק שלו הוא פנימי – להצליח לעבור בעד החומה הפנימית החוצצת בינו לבין רגשותיו האמיתיים, ולהצליח להתוודע ולהכיל גם את רגשותיה האמיתיים של אחותו הגמדה.
כמנחת סדנאות כתיבה וככותבת בעצמי אני יודעת עד כמה קשה לנו לעבור שינוי פנימי אמיתי, כמה ממושכת ותובענית היא הדרך להסרת המסיכות והפסאדה – קודם כל בפני עצמנו, ובוודאי שבפני העולם.
הספר הזה, בעיניי, הוא תעודת ניצחון ליכולת האנושית להגיע לשינוי באמצעות חקירה פנימית אמיצה.
שינוי שאולי מאפשר לנו לחיות רק ב"אושר יחסי", ולא באושר האולטימטיבי שבאגדות,
אבל שינוי כזה שמאפשר לנו לחיות חיים שלמים יותר, כשאנו מכירים ומקבלים את חלקינו הסמויים.
שינוי שמאפשר לנו לנשום.
ד"ר דורית הופ
ההרצאה מהשקת הספר – דורית הופ – חוקרת קו התפר בין פסיכולוגיה לספרות.
"הענק והגמדה"
כמו סיפור טוב כל פעם שקוראים אותו מגלים עוד משמעות .
השם סיקרן אותי- כמו אגדה – לאיזה טריטוריה שייך :אגדה /הגדה – מגיע מהשורש ה.ג.ד – סיפור שמספרים בקול רם .
אגדה מתייחסת להיסטוריה , יש גיבור היסטורי קיים והאגדה מספרת את מעלליו.
אגדה מפארת ומהללת אבל יש גרעין קיים , יש הסבר למעשים העל טבעיים – ניסים .
הסיפור הזה הוא לא אגדה , אין גיבור היסטורי , אין זמן מדויק .
יש מקום מדוייק – ישראל אבל יכל להיכתב גם על כל מקום .
יותר מתאים לקרוא לזה מעשייה – סיפור שלא התרחש , אין לו זמן ומקום , הגיבורים ללא שם "סנדלר" "תופרת" והעלילה היא בלתי אפשרית – פנטסיה.
הספר מאגד את 2 התחומים : אגדה – לא גיבור אבל בכל זאת גיבור . קוראים בו גם דברים מציאותיים וגם דברים בלתי מציאותיים – לדבר עם חיית טוטם.
יוצר עולם של פנטזיה ומציאות – אגדה ומעשייה – בדיוק כמו בהרצאה של אורניה שדב הוא גם ככה וגם ככה .
מבנה של מעשיה מתחיל במשהו שהתקלקל , העדר בסיס , מתחיל ממצוקה.
אחר יוצא למסע שמנתק אותו מהמקום שלו ששם יכול להתחיל תהליך של מילוי החסר , להתחיל להכיר בחולשות וכיצד לפתור את הבעיה .
הפתיחה " כמו אגדה … היו היו פעם.." פתיחה מבלבלת.
היו היו– פתיחה של מעשייה ושוללים את האגדה , נוצר משהו מערער את הקרקע .
הענק לא ענק , והגמדה גמדה – הכוונה במציאות ?? זה לא מסביר , זה בסימן שאלה .
ואז מתואר מצב המצוקה של האח והאחות שהולכים ברחוב ואנשים מעירים להם ונועצים מבט, נוצר אי נחת , איך מתבוננים בשונה , מה זה עושה לאח ולאחות , משאיר סימני שאלה .
משהו מתפתח להיות ענק ואחכ משהו שחוזר למימדים טבעיים.שינוי גובה – כמו עליזה בארץ הפלאות
הסיפור מסתיים בויתור על הענקות לטובת פרופורציה אנושית .מראה שמנמיכה את קומתו והוא יכול להכנס לנפשו פנימה ולראות דברים שלא הסתכל עליהם .
כשהמסעות מסתיימים , המסע הפנימי והחיצוני הוא מרגיש שפחות כואב לו להחזיק את הגמדה .